Ε. Τροβά, Το δίκαιο της τέχνης, 2025
Το βιβλίο αυτό αποτελεί μία σπουδή στις νομικές ιδιαιτερότητες της τέχνης συνολικά, με πρώτο μέρος τη μοντέρνα τέχνη, η οποία χαρακτηρίσθηκε ως «εκφυλισμένη», εκ του νόμου, από τους Ναζί, με σκοπό την απαλλοτρίωση και κατάσχεσή της, και τις συνέπειες αυτού του χαρακτηρισμού. Η τέχνη αυτή, που διώχθηκε και καθυβρίσθηκε, πήρε την εκδίκησή της στους μεγάλους οίκους δημοπρασιών και τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου μεταπολεμικά. Η ίδια μοντέρνα εκφυλισμένη τέχνη αποτέλεσε και αντικείμενο πάρα πολλών δικαστικών διενέξεων διεθνώς.
Σκοπός του βιβλίου είναι η συσχέτιση του χαρακτηρισμού της τέχνης ως «εκφυλισμένης» με το μετέπειτα γιγάντιο αίτημα των θυμάτων για απόδοση δικαιοσύνης. Αναγκαστικά θα χρειασθεί να δούμε τη μετεξέλιξη της έννοιας της λεηλασίας, τις πηγές προπολεμικά και τις αντιλήψεις που επικρατούσαν, αλλά και όσα άλλαξαν στη συνέχεια. Περαιτέρω, παρουσιάζονται ενδεικτικά δίκες και διεκδικήσεις, και επιλεγμένα νομοθετήματα που ψηφίσθηκαν μεταπολεμικά σε διάφορες χώρες για τον ίδιο σκοπό, που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Με το παραπάνω περιεχόμενο, το παρόν έργο απευθύνεται όχι μόνο σε νομικούς, αλλά και σε καλλιτέχνες, θεωρητικούς τέχνης, συλλέκτες, οίκους δημοπρασιών, υπαλλήλους της Διοίκησης, ασκούντες πολιτιστική διπλωματία, κ.ο.κ.
Πληροφορίες έκδοσης
Πίνακας περιεχομένων +-
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
– Είναι λεηλατημένη τέχνη η Madame Soler του Pablo Picasso;
– Madame Soler: μια σύντομη ιστορία Γερμανών αστών:
Η οικογένεια von Mendelssohn-Bartholdy
– Το νόημα και το περιεχόμενο του όρου λεηλασία και το ζήτημα με την τέχνη που υφάρπαξαν οι Ναζί
– Η θεωρητική προσέγγιση για τη λεηλασία της εκφυλισμένης τέχνης και την ευρύτερη προστασία των έργων τέχνης
– Το ζήτημα της ελευθερίας της έκφρασης και η εκφυλισμένη τέχνη
– Το ζήτημα της απόδοσης δικαιοσύνης
– Η θεσμική απόδοση δικαιοσύνης
– Η οικονομική απόδοση δικαιοσύνης
– Η αισθητική απόδοση δικαιοσύνης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
Η ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ
ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ
– Η μοντέρνα τέχνη
– H μοντέρνα τέχνη στη Γερμανία
– Εξπρεσιονισμός, κυβισμός, φουτουρισμός και το Bauhaus στη Γερμανία
– Η μοντέρνα τέχνη στη Γερμανία μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο
– Αποσχίσεις -Secession, ελευθερία της έκφρασης και η λογοκρισία του Klimt
– Η άσχημη και αηδιαστική τέχνη του Edvard Munch
– Η απόρριψη του έργου του Walter Leistikow
– Η Απόσχιση του Βερολίνου- Berlin Secession
– Η Απόσχιση και οι Εβραίοι: η φυσιογνωμία του Liebermann
– Πρώτες ευθείες επιθέσεις στη μοντέρνα τέχνη
– Μοντέρνα τέχνη και βλασφημία: George Grosz
– Τα πρώτα μουσεία μοντέρνας τέχνης
– Το μεγάλο ταξίδι του Alfred H.Barr στη μεσοπολεμική Ευρώπη
– Η πολιτική των Ναζί και ο ρόλος των ΗΠΑ ως προς τη μοντέρνα τέχνη
– Οι Εβραίοι και η τέχνη στις αρχές του 20ού αιώνα
– H συλλογή του Isaac Strauss
– Εβραϊκές συλλογές τέχνης στην Ευρώπη και ιδίως στη Γαλλία στις αρχές του 20ού αιώνα
– O Γερμανός Max Liebermann ζωγράφος, έμπορος και συλλέκτης
– Ο βλάσφημος Liebermann και η επιζωγράφιση του Ιησού ως απάντηση στη λογοκρισία
– Ο συλλέκτης και έμπορος τέχνης Paul Cassirer και ο Van Gogh
– Ο ρόλος του Cassirer στην Απόσχιση: μοντερνισμός και αντισημιτισμός
– Ο συλλέκτης και έμπορος Alfred Flechtheim
– Η συλλογή Schloss: εκλεκτή και περιζήτητη από τους Ναζί
– 21, rue La Boétie: Η συλλογή Paul Rosenberg: Picasso, Matisse, Braque στο έλεος του ναζισμού
– Οι συλλογές της οικογένειας Rothschild
– Ο μοιραίος Alphonse Kann: le plus chic du chic
– Οι Εβραίοι έμποροι τέχνης των αρχών του 20ού αιώνα
– Οι Εβραίοι καλλιτέχνες - Η Σχολή του Παρισιού των αρχών του εικοστού αιώνα
– Η περίπτωση του Emil Nolde: εκφυλισμένος, αντισημίτης και μέλος του κόμματος
– Το τέλος της ελευθερίας της έκφρασης στη Γερμανία
– Εβραϊσμός και εκφυλισμένη τέχνη: παράλληλα πεπρωμένα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
TO ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ Η ΔΙΩΞΗ, Η ΥΦΑΡΠΑΓΗ ΚΑΙ Η ΛΕΗΛΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΤΕΡΝΑΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΗΣ
– Η λεηλασία: Το προγενέστερο καθεστώς του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου
– Η Συνθήκη της Βεστφαλίας (1648)
– Η Συνθήκη των Παρισίων (1815) και οι ρυθμίσεις για τα λεηλατημένα έργα τέχνης
– Ο πρώτος επαναπατρισμός έργων τέχνης και τα άλογα του Αγίου Μάρκου (1815)
– Το Συνέδριο της Βιέννης (1815): οι απαρχές της απαξίωσης των πολεμικών λεηλασιών
– Το πλοίο Marquis de Somerueles και η απόφαση του ναυτοδικείου του Χάλιφαξ για την εξαίρεση στα δικαιώματα του πολέμου (1813)
– Ένα καράβι γεμάτο τέχνη
– Η κρίση του ναυτοδικείου του Χάλιφαξ για την αξία της τέχνης για την ανθρωπότητα
– Ο κώδικας Lieber (1863): οι κανόνες του πολέμου και η τέχνη
– Ο Γαλλοπρωσικός πόλεμος, οι πολιτιστικές καταστροφές και το Σχέδιο Διακήρυξης των Βρυξελλών (1874)
– Το Eγχειρίδιο της Οξφόρδης (1880) και οι νόμοι του πολέμου στην Ξηρά
– Η Σύνθήκη της Χάγης και οι πολεμικές λεηλασίες (1899-1907)
– Το κεφάλαιο ΙΧ σχετικά με τον βομβαρδισμό
– Η νεωτερικότητα των αρχών του 20ού αιώνα ως προς την αντίληψη του παρελθόντος και των τεχνών
– Η Συνθήκη του Σεν Ζερμέν και το ζήτημα της επιστροφής πολιτιστικών αντικειμένων στην Ιταλία (1919)
– H Συνθήκη της Ρίγας και η υποχρέωση επιστροφής πολεμικών τροπαίων (1921)
– Η Συνθήκη του Τριανόν (1921) και η αναφορά στην πνευματική κληρονομιά κρατών στην οποία υπάγονται συγκεκριμένα αντικείμενα
– Η Συνθήκη Roerich για την Προστασία των Καλλιτεχνικών κι Επιστημονικών Οργανισμών και των Ιστορικών Μνημείων - Ουάσιγκτον (1935)
– Εκφυλισμένη τέχνη και διεθνές δίκαιο: μια διαφορετική αντιμετώπιση της λεηλασίας και της ελευθερίας της καλλιτεχνικής έκφρασης
– Η ελευθερία της έκφρασης στις αρχές του 20ού αιώνα
– Η αντίληψη της δικαιοσύνης για τη μοντέρνα τέχνη στις αρχές του 20ού αιώνα
– Η υπόθεση Brancusi: έργο τέχνης ή κουζινομάχαιρο;
– Η ανάπτυξη του δικαίου της πνευματικής ιδιοκτησίας
– H μοντέρνα τέχνη στη Γερμανία και η ελευθερία της έκφρασης
– H ελευθερία της έκφρασης στη Γερμανία πριν τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο
– Το άρθρο 118 του Συντάγματος της Βαϊμάρης και η άνθιση των τεχνών
– Η λεηλασία και η δίωξη της μοντέρνας τέχνης: σε θολό νομικό περιβάλλον
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3
Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΛΕΗΛΑΣΙΩΝ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ
– Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος και οι τέχνες
– Η στρατιωτική αναγκαιότητα κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο
– Το Λούβρο στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο (1915)
– Η Συνθήκη των Βερσαλλιών και η ρύθμιση της επιστροφής πολιτιστικών θησαυρών (1919)
– Οι δίκες εγκλημάτων του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου
– Η αμφισβήτηση του γερμανικού πολιτισμού και η μεσοπολεμική διαμάχη
– Πολιτισμός και Βαρβαρότητα: ο Victor Hugo για όσα έγιναν στην Κίνα κατά τη λεηλασία και την καταστροφή των Θερινών Ανακτόρων στο Πεκίνο από τους Αγγλογάλλους το 1861
– Πολιτισμός και Βαρβαρότητα στο δίκαιο
– Πολιτισμός και διεθνές δίκαιο
– Το ζήτημα των αποικιών
– Το Σύμφωνο της Κοινωνίας των Εθνών
– Τα πολιτισμένα κράτη
– Οι προσπάθειες της Κοινωνίας των Εθνών
– Η σύσταση της πρώτης Επιτροπής της Κοινωνίας των Εθνών (1932)
– Το πρώτο σχέδιο Σύμβασης της Κοινωνίας των Εθνών για τον επαναπατρισμό αντικειμένων τέχνης (1933)
– Το αναθεωρημένο σχέδιο Σύμβασης της Κοινωνίας των Εθνών για τον επαναπατρισμό πολιτιστικών αντικειμένων (1936)
– Το σχέδιο Σύμβασης της Κοινωνίας των Εθνών για την ανάκτηση λεηλατημένων πολιτιστικών αντικειμένων (1939)
– Το Διεθνές Ινστιτούτο Πολιτιστικής Συνεργασίας: ειρηνιστικό κίνημα και αντιπολεμικές θέσεις
– Πόλεμος και Πολιτισμός: η αλληλογραφία του Einstein με τον Freud : «όλα όσα βοηθούν στην πολιτισμένη εξέλιξη, εργάζονται εναντίον του πολέμου» (1932)
– Η Πρόσκληση των 93 προσωπικοτήτων στον πολιτισμένο κόσμο της 4.10.1914 "Kulturkrieger"
– Η ανακοίνωση της Γαλλικής Ακαδημίας Επιγραφών και Belles Lettres στις 23.10.1914 σε απάντηση της πρόσκλησης στον πολιτισμένο κόσμο 93 Γερμανών διανοούμενων
– To Μανιφέστο προς τους Ευρωπαίους
– Η λεηλασία της τέχνης στον διάλογο για τον πολιτισμό και τη βαρβαρότητα
– Το πρώτο στρατιωτικό σώμα για την προστασία της τέχνης: Kunstschutz
– Το καθεστώς που ίσχυε κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου
– Η σοφία της εποχής του Μεσοπολέμου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4
Η ΥΦΑΡΠΑΓΗ ΚΑΙ Η ΛΕΗΛΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΤΕΡΝΑΣ ΤΕΧΝΗΣ: ΒΙΑ Ή BUSINESS;
– H τέχνη ως θύμα πολέμου και η συνεισφορά της λεηλασίας στην ανάδυση της μοντέρνας τέχνης και της προστασίας των πολιτιστικών αγαθών
– Η επίδραση του ναζιστικού δόγματος στην έννοια του πολιτισμού
– O Adolf Hitler και η τέχνη
– Ο διανοούμενος Alfred Rosenberg
– Η ΕRR του Hermann Göring
– Ο εξαιρετικός Walter Andreas Hofer: επιχειρηματίας και πολύτιμος σύμβουλος του Hermann Göring
– Ο Joseph Goebbels και η προπαγάνδα
– Η πλήρης απαγόρευση της «εκφυλισμένης τέχνης» το 1936 και η νομοθεσία για τους Εβραίους: παράλληλες διαδρομές
– Εκφυλισμός και ρατσισμός
– H «εκφυλισμένη» τέχνη - Entartete Kunst
– Εκφυλισμένοι καλλιτέχνες
– Η απαγόρευση της μοντέρνας τέχνης στη Γερμανία του Ράιχ: ένα σύνθετο νομοθετικό πλαίσιο
– Wider die Negerkultur für deutsches Volkstum (1930): η μοντέρνα τέχνη σε αμφισβήτηση
– Το διάταγμα της 27ης Ιουλίου 1937 για τη δήμευση έργων από τα μουσεία
– Η δήμευση των έργων εκφυλισμένης τέχνης- Gesetz über Einziehung von Erzeugnissen entarteter Kunst (1938)
– Η φύλαξη των έργων τέχνης που κατάσχοντο
– Οι επιλεγμένοι από το Ράιχ έμποροι τέχνης (1937)
– Η Επιτροπή Αξιοποίησης Εκφυλισμένων Έργων Τέχνης (1938)
– Οι προτάσεις νομοθετικών ρυθμίσεων του εμπόρου τέχνης Karl Haberstock
– Το «Διάταγμα κατά των Προϊόντων Τέχνης Κατώτερης Ποιότητας» - 1η Οκτωβρίου (1940)
– Οργανωμένες πωλήσεις έργων εκφυλισμένης τέχνης
– Η πώληση των κατασχεμένων έργων
– Δημοπρασίες έργων τέχνης από τους Ναζί: ο ρόλος της ουδέτερης Ελβετίας
– Η διατήρηση του νόμου «περί δήμευσης έργων εκφυλισμένης τέχνης» από τους Συμμάχους
– Οι καλλιτέχνες στο Τρίτο Ράιχ και το Επιμελητήριο Πολιτισμού (1933)
– To ιδιαίτερο πεπρωμένο των απαλλοτριωμένων/κατασχεμένων έργων τέχνης
– Οι εκθέσεις τέχνης του 1937 στο Μόναχο: Γερμανική και Εκφυλισμένη τέχνη
– Ο ακριβής προσδιορισμός της εκφυλισμένης τέχνης στις εκθέσεις των Ναζί
– Η τύχη των έργων που εκτέθηκαν στην έκθεση αυτή
– Οι αντιεκθέσεις ως πράξη αντίστασης
– Το νομοθετικό πλαίσιο που αφορούσε ειδικά τους Εβραίους και επέδρασε στην τύχη της εκφυλισμένης τέχνης
– Μέτρα Αποπολιτογράφησης: ο «Νόμος για την ανάκληση της πολιτογράφησης και τη στέρηση της γερμανικής ιθαγένειας»
– Οι Νόμοι της Νυρεμβέργης
– Η καταλογογράφηση των εβραϊκών περιουσιών και οι αναγκαστικές πωλήσεις
– Το Διάταγμα σχετικά με την αναφορά της εβραϊκής περιουσίας
– Η νομοθετική «Αριοποίηση»
– «Εθελοντική αριοποίηση»
– «Αναγκαστική αριοποίηση»
– Το παράδειγμα της γκαλερί Stern
– Η λεηλασία των αυστριακών συλλογών
– Κατασχέσεις έργων τέχνης από την Τσεχία και την Πολωνία (1939)
– Η κατάσταση σε άλλες κατεχόμενες χώρες
– Η συλλογή Herzog στην Ουγγαρία
– Η κατάσταση στη Γαλλία για τα έργα τέχνης
– Το προνόμιο του Führer (Führerprinzip) και το σχεδιαζόμενο Μουσείο του Führer στο Λιντς
– O Bruno Lohse και αγορά τέχνης - “There’s no business like Shoah Business”
– Και αιφνιδίως το 2012… ο Cornelius Gurlitt
– Η αναβίωση πολλών αξιώσεων επιστροφής έργων μοντέρνας τέχνης τα τελευταία χρόνια: La cueillette des olives και La Ronde Enfantine
– Η υπέρβαση των business των Ναζί από την τέχνη
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5
ΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ: ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΓΝΩΡΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
– Η περίοδος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και οι πρώτες αντιδράσεις των Συμμάχων
– Οι Οδηγίες του Στρατηγού Eisenhower για τον σεβασμό πολιτιστικών αγαθών (1943-1944)
– Η Διακήρυξη του Λονδίνου για την ακυρότητα των μεταβιβάσεων λεηλατημένων έργων τέχνης (1943)
– Τα θεσμικά όργανα των Συμμάχων για τη μέριμνα για την τέχνη και τα πολιτιστικά αγαθά και η Δίκη της Νυρεμβέργης
– Η Επιτροπή Roberts
– Η Μονάδα διερεύνησης Λεηλασίας Έργων Τέχνης
– Art Looting Investigation Unit (ALIU)
– ALIU Αναφορές και ευρετήρια
– Η οργάνωση Μνημείων Άνδρες - Monuments Men
– Ο βρετανός Sir Leonard Woolley
– Η βρετανική Επιτροπή Macmillan
– Varian Fry: το πέρασμα καλλιτεχνών και έργων τέχνης από τη Μασσαλία στις ΗΠΑ
– Οι συμφωνίες ανακωχής και οι συνθήκες ειρήνης
– Η Σύμβαση για τη Διευθέτηση Ζητημάτων που προκύπτουν από τον Πόλεμο και την Κατοχή (1952)
– Η Επιτροπή Εγκλημάτων Πολέμου των Ηνωμένων Εθνών (UNWCC) και τα εγκλήματα κατά των πολιτιστικών αγαθών
– Η περίπτωση των (εκατέρωθεν) σοβιετικών απαλλοτριώσεων
– Η επιτροπή Vaucher
– Οι δίκες της Νυρεμβέργης (1945-1946)
– Το δικαστήριο της Νυρεμβέργης και η δικαιοδοσία του στη λεηλασία
– H πρώτη καταδίκη για λεηλασία ως έγκλημα πολέμου
– Η δίκη του Alfred Rosenberg
– Η «εκφυλισμένη τέχνη» στο τέλος του πολέμου
– To «Κεντρικό Σημείο Συλλογής του Μονάχου», Der "Central Art Collecting Point" στο München Kunstrestitution in der Nachkriegszeit
– Τα πρώτα συμπεράσματα με το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου για τη λεηλασία και την τέχνη
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6
ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΛΕΗΛΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΙΕΡΑ ΑΣΥΛΑ ΕΩΣ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΗΛΑΣΙΑΣ
– Από το δικαίωμα των νικητών στα λάφυρα στη σύγχρονη παράνομη διακίνηση πολιτιστικών θησαυρών
– Το δίκαιο της ένοπλης σύρραξης
– Το δίκαιο της ένοπλης σύρραξης και η Σύμβαση της Γενεύης της 12ης Αυγούστου 1949 περί προστασίας του αμάχου πληθυσμού σε καιρό πολέμου (ν. 3481/56 Α΄3) και τα Πρόσθετα Πρωτόκολλα της 8.6.1977 (1949)
– Τα πρόσθετα Πρωτόκολλα της Συνθήκης της Γενεύης Ι και ΙΙ (1977)
– Μια διαπίστωση για τη λεηλασία και το ανθρωπιστικό δίκαιο
– Διεθνές εθιμικό δίκαιο ένοπλης σύρραξης και πολιτιστικά αγαθά
– Εθιμικοί κανόνες: η ευρύτατη αποδοχή των εκδοχών της λεηλασίας
– Η Σύμβαση της Χάγης του 1954 και τα δύο της Πρωτόκολλα: η λεηλασία, η κλοπή και ο σφετερισμός έργων τέχνης
– Ορίζοντας τα Πολιτιστικά Αγαθά
– Απαγόρευση κλοπής, λεηλασίας και σφετερισμού έργων τέχνης
– Η λεηλασία της μοντέρνας τέχνης και η Madame Soler
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
– Η επιθυμία για απόδοση δικαιοσύνης
– Απόδοση δικαιοσύνης για τους ιδιοκτήτες των λεηλατημένων έργων τέχνης
– Απόδοση δικαιοσύνης για τη μοντέρνα τέχνη
– Απόδοση δικαιοσύνης για την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης
– Επαναπροσδιορισμός των τρόπων απόδοσης δικαιοσύνης
– Επαναπροσδιορισμός του νοήματος του όρου λεηλασία
– Ιδιαίτερη σημασία των κανόνων ηπίου δικαίου και των κανόνων δεοντολογίας
– Ο Πολωνοεβραίος συλλέκτης Leon Bendel και ο πίνακας The Eye of the Law (Justitia)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
Η ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΕΚΦΥΛΙΣΜΕΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
– Οι δικαστικές διαμάχες στην Ευρώπη
– Η πρώτη απόφαση του ελβετικού «Τμήματος για αγωγές ανάκτησης περιουσίας που αφαιρέθηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου» του 1948: το πρώιμο ελβετικό δίκαιο
– H απόφαση του Bundesgerichtshof (Ανωτάτου Δικαστηρίου της Γερμανίας) στην υπόθεση της Συλλογής Αφισών του Hans Sachs, 24 Απριλίου 2012
– Η υπόθεση Ambroise Vollard και το γαλλικό δίκαιο: Ο επαναπροσδιορισμός της έννοιας λεηλασία
– Un service public de l’État: δημόσια υπηρεσία η αποκατάσταση των έργων τέχνης κατά το γαλλικό δίκαιο
– H υπόθεση Gentili di Giuseppe Heirs κατά μουσείου του Λούβρου και Γαλλικής Δημοκρατίας
– Η υπόθεση Bauer: La Cueillette des pois του Camille Pissarro
– Η απόφαση του γαλλικού Αρείου Πάγου της 11ης Σεπτεμβρίου 2019: Toll vs Bauer
– Η επίδραση της Διακήρυξης του Λονδίνου του 1943 στη γαλλική νομολογία
– Η εφαρμογή των αρχών ηπίου δικαίου από τα γαλλικά δικαστήρια: η υπόθεση Rosenberg κατά Centre National d'art et de culture Georges Pompidou για το έργο Fleurs de Coquillages του Marx Ernst
– H σύμφωνη ερμηνεία με τη Διακήρυξη του Λονδίνου: η υπόθεση Bauer
– Το αίτημα για απόδοση δικαιοσύνης στις ΗΠΑ
– Η υπόθεση Menzel v. List σχετικά με τη λεηλατημένη τέχνη από τους Ναζί (1969)
– Η υπόθεση Herzog ενώπιον των δικαστηρίων των ΗΠΑ και το έγκλημα της γενοκτονίας
– Μια πολυεπίπεδη διαμάχη των κληρονόμων Fritz Grünbaum και το Art Institute of Chicago
– Διαφορές λεηλατημένης τέχνης στο Supreme Court των ΗΠΑ: η υπόθεση Cassirer και ο νόμος περί αλλοδαπών κυρίαρχων ασυλιών (FSIA)
– Η νομική διαμάχη για τον πίνακα του Camille Pissaro Rue Saint Honoré in the afternoon
– Οι ιδιαιτερότητες της δικαστικής διεκδίκησης της λεηλατημένης τέχνης: η Ιστορία ενώπιον των δικαστηρίων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΠΟΥ ΕΝΙΣΧΥΣΑΝ ΤΙΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΤΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΛΕΗΛΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ H ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΙΣΧΥΡΟΥ LOBBY: ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ WASHINGTON
– World Jewish Restitution Organization (WJRO)
– Παγκόσμιος Εβραϊκός Οργανισμός Αποκατάστασης
– Η Διάσκεψη για τις Εβραϊκές Υλικές Αξιώσεις κατά της Γερμανίας
– Η ίδρυση του World Jewish Congress Commission for Art Recovery
– Η Επιτροπή για τη Λεηλατημένη Τέχνη στην Ευρώπη (CLAE) (1999)
– Η CLAE και η εναλλακτική επίλυση διαφορών
– Το Κεντρικό Μητρώο Πληροφοριών για Λεηλατημένα Πολιτιστικά Αγαθά Central Register of Information on Looted Cultural Property 1933-1945
– Washington Conference Principles on Nazi-Confiscated Art-
– Οι Αρχές της Washington για την Τέχνη που κατασχέθηκε από τους Ναζί (1999)
– Η αφορμή: η υπόθεση Goodman & Gutmann v. Searle και το έργο Landscape with Smokestacks, του Edgar Degas
– Washington Conference on Holocaust-Era Assets (1998)
– Η Διακήρυξη της Washington για την τέχνη που έχει κατασχεθεί: confiscated art (1999)
– H τέχνη που κατασχέθηκε από τους Ναζί το αντικείμενο των Αρχών της Washington
– Η 11η αρχή για την εναλλακτική επίλυση διαφορών
– Νέες κατευθυντήριες γραμμές και διευκρινίσεις των Αρχών της Washington του 2024
– Η σημασία των κατευθυντηρίων αρχών του 2024 για το νόημα της λεηλασίας της τέχνης
– Η επίδραση των Αρχών της Washington σε διεθνείς οργανισμούς
– Προκλήσεις κατά την εφαρμογή των Αρχών της Washington
– Κάποιες πρώτες συνέπειες από τις Αρχές της Washington
– Επιστροφές έργων τέχνης μετά τις Αρχές της Washington
– Υπόθεση Oriental Woman Seated on the Floor- Paul Rosenberg
– Υπόθεση Jaffé
– Υπόθεση Maria Altmann
– Συλλογή Jacques Goudstikker
– Υπόθεση Amalie Redlich
– Η Κοινή Δήλωση ΗΠΑ και Γερμανίας του 1998 και η σημασία της για τους οίκους δημοπρασιών
– O μεγάλος συμβιβασμός με το τραπεζικό σύστημα: ένας σημαντικός διακανονισμός
– Η ιδιαιτερότητα των Οργανισμών αυτών
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3
Η ΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ WASHINGTON
– Το Συμβούλιο της Ευρώπης
– Το Ψήφισμα 1205/1999 του Συμβουλίου της Ευρώπης
– Η Δήλωση του φόρουμ του Vilnius - Vilnius International Forum on Holocaust-Era Looted Cultural Assets (2000)
– Το σχέδιο Διακήρυξης αρχών της UNESCO για τα πολιτιστικά αγαθά που εκτοπίσθηκαν σε σχέση με τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο (2009)
– Ένας εξειδικευμένος ορισμός των πολιτιστικών αγαθών
– Εναλλακτικοί τρόποι επίλυσης διαφορών σύμφωνα με το Σχέδιο Διακήρυξης της UNESCO
– Το σχέδιο Διακήρυξης των αρχών σχετικά με τα πολιτιστικά αγαθά που εκτοπίστηκαν στο πλαίσιο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου
– Οι λόγοι που παρέμεινε ως σχέδιο η Διακήρυξη του 2009
– Οι Συστάσεις του ICOM σχετικά με την επιστροφή έργων τέχνης που ανήκουν σε Εβραίους ιδιοκτήτες (14 Ιανουαρίου 1999)
– Επίλυση διαφορών ICOM-WIPO
– Μεταξύ διπλωματίας και ιδιωτικής επίλυσης διαφορών: Το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (International Council of Museums - ICOM) και η διαδικασία διαμεσολάβησης ΙCOM- WIPO
– Η συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απόδοση δικαιοσύνης για τα λεηλατημένα πολιτιστικά αγαθά των Εβραίων και άλλων θυμάτων ναζιστικών διώξεων
– Η Διακήρυξη του Terezin – Terezin Declaration on Holocaust Era Assets and Related Issues (2009)
– H αναφορά της Διακήρυξης του Terezin σε δικαστικές αποφάσεις.
– Η Ευρωπαϊκή Ερευνητική Υποδομή για το Ολοκαύτωμα (EHRI)
– Τα έργα τέχνης και η κυβέρνηση του Vichy
– Τα Ψηφίσματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
– Το αίτημα της καταλογογράφησης
– Η Διακήρυξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (2000)
– Διασυνοριακές αξιώσεις επιστροφής λεηλατημένων έργων τέχνης και πολιτιστικών αγαθών - Εκτίμηση της ευρωπαϊκής προστιθέμενης αξίας που συνοδεύει την έκθεση νομοθετικής πρωτοβουλίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (εισηγητής: Pavel Svoboda) (2017)
– Κοινή δήλωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της τσεχικής προεδρίας της ΕΕ (29 Ιουνίου 2009) - Joint Declaration of the European Commission and the Czech EU Presidency (29 June 2009)
– Η Έκθεση της ΕΕ σχετικά με τις διασυνοριακές αξιώσεις επιστροφής έργων τέχνης και πολιτιστικών αγαθών που λεηλατήθηκαν σε ένοπλες συγκρούσεις και πολέμους, 20 Νοεμβρίου 2018 και η πρόταση ψηφίσματος [2017/2023(INI)]
– Παρατηρήσεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4
Η ΘΕΣΠΙΣΗ ΚΩΔΙΚΩΝ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ
– Η σημασία των Κωδίκων Δεοντολογίας για τα μουσεία, τους διευθυντές, τους εμπόρους τέχνης
– Ο Κώδικας Δεοντολογίας της Association of Art Museum Directors (AAMD) (1966)- Αποδοχή του ελέγχου προέλευσης
– H διακήρυξη της Πενσυλβάνια- The Pennsylvania Declaration, Decision of Curators of the University Museum, University of Pennsylvania (April 1, 1970)
– Ο Κώδικας Δεοντολογίας για τα Μουσεία του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM) (1986) -Η υποχρέωση ελέγχου προέλευσης
– Ο Κώδικας Δεοντολογίας της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Εμπόρων Έργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων (CINOA) (1987) - Η υποχρέωση ελέγχου γνησιότητας και προέλευσης
– Ο Κώδικας Δεοντολογίας για εμπόρους (dealers) πολιτιστικών αγαθών της UNESCO (1999)
– Ο Κώδικας Δεοντολογίας της Αμερικανικής Ένωσης Μουσείων - Code of Ethics of the American Alliance of Museums (AAM) (1999)
– Η παράνομη ιδιοποίηση αντικειμένων κατά τη ναζιστική περίοδο (2000) - Συνιστώμενες διαδικασίες για την παροχή πληροφοριών στο κοινό σχετικά με αντικείμενα που μεταφέρθηκαν στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια της ναζιστικής εποχής
– Το ζήτημα του ελέγχου της προέλευσης των έργων τέχνης
– Τι είναι όμως η προέλευση (provenance) των έργων τέχνης;
– Ο έλεγχος προέλευσης για τα έργα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου
– Η οργάνωση βάσεων δεδομένων στην υπηρεσία του ελέγχου της προέλευσης
– Το ήπιο δίκαιο στην υπηρεσία της απόδοσης δικαιοσύνης
– Η υπόθεση Κληρονόμοι Meyer κατά Fred Jones Jr. Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστημίου της Οκλαχόμα
– Οι Αρχές Δεοντολογίας ως μέσον άσκηση πολιτικής πίεσης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5
Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΝΟΜΟΘΕΣΙΩΝ ΣΤΙΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ
– Oι Επιτροπές που συγκροτήθηκαν μετά τη Διακήρυξη της Washington και το έργο τους
– Η γερμανική Επιτροπή Limbach: μια αποτυχία και μια επιτυχία στην υπόθεση των κληρονόμων του Flechtheim (Beratende Kommission)
– Η υπόθεση των κληρονόμων Alfred Flechtheim
– Η αυστριακή Επιτροπή Beirat (Kommission für Provenienzforschung and the Beirat)
– Η εμπλοκή της Επιτροπής Beirat στην υπόθεση Altmann
– Η γαλλική επιτροπή (Commission pour l’Indemnisation des Victimes de Spoliation)
– Η Συμβουλευτική Επιτροπή του Ηνωμένου Βασιλείου (The Spoliation Advisory Panel- SAP)
– Η διαμάχη κληρονόμων Herbert Gutmann
– Η ολλανδική Επιτροπή (Restitutie Commissie)
– Η υπόθεση Jacques Goudstikker
– H Oδαλίσκη της Οικογένειας Stern
– Η ελβετική Επιτροπή - [Independent Commission of Experts Switzerland - Second World War (ICE)]
– Η ισπανική Επιτροπή και η υπόθεση Cassirer για το έργο του Camille Pissarro Rue Saint-Honoré
– Η συνεργασία των εθνικών επιτροπών
– Οι εθνικές νομοθεσίες που θεσπίσθηκαν για την αποκατάσταση της λεηλατημένης ιδιοκτησίας των έργων τέχνης
– Η συμμαχική ρύθμιση στη Γερμανία
– Το γαλλικό δίκαιο και η νομολογία
– Η επιτροπή Mattéoli
– O νόμος του 2023
– Η απόδειξη της λεηλασίας κατά τη γαλλική νομολογία
– Η περίπτωση Hugo Schumann: οικειοθελής επιστροφή έργου του Max Pechstein
– H συμφωνία του Beaubourg για το έργο L'Homme à la guitare του Braque με τους κληρονόμους του Αlphonse Kann
– Η μεταπολεμική Ελβετική νομοθεσία
– Μια απόπειρα μεταρρύθμισης στην Ελβετία το 2023
– Ισπανία- Ιταλία
– Η αυστριακή νομοθεσία
– Οι αξιώσεις της οικογένειας Rothschild στην Αυστρία
– Η νομοθεσία της Τσεχίας και της Πολωνίας
– Η βρετανική νομοθεσία
– Η υπόθεση Κληρονόμοι Feldmann: μια υπόθεση που δεν αφορούσε σε μοντέρνα τέχνη, αλλά οδήγησε τη Μεγάλη Βρετανία σε αλλαγή της νομοθεσίας της
– Η συλλογή Feldmann
– Κληρονόμοι Feldmann κατά Βρετανικού Μουσείου
– Ex gratia payment
– The Holocaust (Return of cultural objects) Art 2009
– Το νομικό πλαίσιο στις ΗΠΑ
– Ο τελευταίος νόμος του Barak O Bama The Holocaust Expropriated Art Recovery Act του 2016
– Και μία σημαντική απόφαση από δικαστήριο των ΗΠΑ στη βάση του νόμου αυτού
– Η Γερμανία θεσπίζει έναν νέο νόμο και ένα διαιτητικό δικαστήριο για να αποφανθεί σχετικά με τις λεηλασίες έργων τέχνης από τους Ναζί (2025)
– Η Madame Soler ξανά στο προσκήνιο
– Η πρακτική εφαρμογή των νέων μέτρων και η συλλογή του Alfred Flechtheim
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6
ΟΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΛΕΗΛΑΤΗΜΕΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
– Η ιδιαίτερη περίπτωση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και οι Κατευθυντήριες Γραμμές της Ένωσης Αμερικανών Διευθυντών Μουσείων (AAMD)
– Η υπόθεση του Πορτρέτου Wally: εξωδικαστικός διακανονισμός μετά από έναν πολυετή δικαστικό αγώνα στις ΗΠΑ
– Διαιτησία: Η υπόθεση Maria V. Altmann (2011)
– Επίλυση με διαμεσολάβηση από ιδιώτη διαμεσολαβητή
– Η υπόθεση Malewicz κατά της πόλης του Άμστερνταμ
– Το έργο Glaucus and Scylla του Turner- Anna και John Jeffé
– Εξωδικαστικός συμβιβασμός στην υπόθεση Rosenberg-Seattle Art Museum: η συνέπεια του Paul Rosenberg και το ειδικό καθεστώς του Holocaust Art Restitution Project
– Συμφωνία συμβιβασμού: Η υπόθεση Otto Nathan and Bertha Deutsch για το διάσημο έργο του Emil Nolde Blumengarten
– The Absinthe Drinker του Picasso και άλλοι συμβιβασμοί των κληρονόμων Paul von Mendelssohn-Bartholdy
– Συμβιβασμός κληρονόμων Max Liebermann και Ιδρύματος Georg Schäfer με μεσολάβηση και καταβολή από ανώνυμο τρίτο
– Οικειοθελής επιστροφή έργων τέχνης
– Bouquet of Flowers in a Clay Vase του Studio of Jan Brueghel the Elder και κληρονόμοι Julius Kien
– Προσπάθειες αποκατάστασης: το πορτρέτο του Bruno Cassirer
– Litzlberg am Attersee της Amalie Redlich που αποβίωσε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης
– Η εναλλακτική επίλυση διαφορών: ιδιαίτερα προβεβλημένη πλην αβέβαιη
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7
ΜΝΗΜΕΣ ΕΚΦΥΛΙΣΜΕΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ
– H δημιουργία του όρου πολιτιστικό αγαθό (cultural property) και η τέχνη
– Η κληρονομιά της εκφυλισμένης τέχνης στο διεθνές δίκαιο
– H κατοχύρωση της ελευθερίας της έκφρασης
– H Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (UDHR)
– To Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα (ICCPR)
– Το Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα (ICESCR)
– Τα πολιτιστικά δικαιώματα
– Η Σύσταση της UNESCO του 1980 για το καθεστώς του καλλιτέχνη
– Η Οικουμενική Διακήρυξη για την πολιτιστική πολυμορφία- Universal Declaration on cultural diversity (2001)
– Η Σύμβαση για την προστασία και την προώθηση της πολυμορφίας και των πολιτιστικών εκφράσεων (2005)
– H ελευθερία της τέχνης για την UNESCO
– Η ΕΣΔΑ και το Συμβούλιο της Ευρώπης για την τέχνη
– Η Σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης για «Το δικαίωμα όλων να συμμετέχουν στον πολιτισμό» (2012)
– Το Μανιφέστο του Συμβουλίου της Ευρώπης για την ελευθερία της έκφρασης των Τεχνών και του Πολιτισμού στην Ψηφιακή Εποχή - Manifesto on the Freedom of Expression of Arts and Culture in the Digital Era (2020)
– Τέχνη και Πολιτισμός – Η ελευθερία της τέχνης μέσω της κατοχύρωσης πολιτιστικών δικαιωμάτων από το διεθνές δίκαιο
– O Χάρτης θεμελιωδών δικαιωμάτων της ΕΕ
– Η ιδιαίτερη σημασία του διεθνούς δικαίου για την ελευθερία της τέχνης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8
Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΚΦΥΛΙΣΜΕΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑ: Η ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ
ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΤΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
– Το Σύνταγμα της Γερμανίας (1949)
– Το Σύνταγμα της Ιταλίας (1947)
– Το Σύνταγμα της Ισπανίας (2024)
– Το Σύνταγμα της Κροατίας (1991, όπως αναθεωρήθηκε το 2013)
– To Σύνταγμα της Σερβίας (2006)
– Το Σύνταγμα της Σουηδίας 1974 (όπως αναθεωρήθηκε το 2012) και της Φινλανδίας (2000)
– Το Σύνταγμα των Κάτω Χωρών (1815-2018)
– Το Σύνταγμα της Πολωνίας (1997)
– Το Σύνταγμα της Ελβετίας (1999)
– Το Σύνταγμα της Ρουμανίας (1991, όπως αναθεωρήθηκε το 2003)
– Το Σύνταγμα της Ελλάδας (1975-2009)
– Το Σύνταγμα της Τουρκίας (1995)
– Η τέχνη και η ελευθερία της έκφρασης ως συνταγματική παρακαταθήκη
ΤΕΛΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
– Το πέρασμα της μοντέρνας τέχνης στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και η αισχρή (obscene) τέχνη
– H μοντέρνα τέχνη μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ευρώπη: ακόμη κρύβεται σε κρύπτες και θυρίδες τραπεζών
– Η ελευθερία της καλλιτεχνικής δημιουργίας: μια δυστοπική πραγματικότητα
– Καλλιτέχνες σε κίνδυνο
– Μοντέρνα τέχνη και απόδοση δικαιοσύνης: βίοι αυτόνομοι
– Πολιτισμός και βαρβαρότητα: η επικράτηση της πολυμορφίας
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική
Ξενόγλωσση

















