Ε. Παναγιωτακοπούλου, Η ανεξάρτητη αρχή "Επιθεώρηση Εργασίας" και ο έλεγχος των εργασιακών σχέσεων, 2025

Η παρούσα μελέτη αποτελεί μια πλήρη παρουσίαση του τρόπου με τον οποίο οι Επιθεωρητές Εργασίας ελέγχουν την τήρηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου των εργασιακών σχέσεων στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και σε ένα μέρος του δημοσίου τομέα, μέσα από την πολύχρονη εμπειρία της Συγγραφέως ως Επιθεωρήτρια Εργασιακών Σχέσεων. Στόχος του έργου είναι να συνδράμει αποφασιστικά τον νομικό της πράξης, αλλά και ένα έμπειρο στέλεχος της ελληνικής δημόσιας Διοίκησης που ασκεί ελεγκτικές αρμοδιότητες, ώστε να αποφύγουν σφάλματα, να δράσουν αποτελεσματικά και να βρουν λύσεις σε δύσκολα προβλήματα, που προκύπτουν από τη συνδυαστική εφαρμογή Εργατικού Δικαίου, Διοικητικού Δικαίου, Ενωσιακού και Διεθνούς Δικαίου.
Η Συγγραφέας παρουσιάζει με απόλυτη επιτυχία το δύσκολο και δαιδαλώδες έργο μίας πολύ σημαντικής Ανεξάρτητης Αρχής, όπως είναι η Επιθεώρηση Εργασίας, χωρίς να παρεκκλίνει από τα πορίσματα και άλλων Ανεξάρτητων Αρχών, όπως ο Συνήγορος του Πολίτη, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη νομολογία των αστικών Δικαστηρίων σε θέματα Εργατικού Δικαίου, καθώς και τη νομολογία των τακτικών διοικητικών Δικαστηρίων και του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η συλλειτουργία των κανόνων δικαίου με τις σύγχρονες μορφές Δημοσίου Management παρουσιάζονται με γλαφυρό τρόπο, ικανό να προσεγγίσει τη σκέψη ενός ενεργού νομικού, αλλά και ενός ενεργού στελέχους της δημόσιας Διοίκησης. Περαιτέρω, ερευνώνται με επάρκεια ειδικότερα όλες οι επιπτώσεις που επέφεραν στην άσκηση του ελέγχου τήρησης της εργατικής νομοθεσίας οι νέες μορφές ελέγχου εκ μέρους της δημόσιας Διοίκησης, ιδίως όσες βασίζονται στα νέα πρότυπα με τη χρήση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Πληροφορίες έκδοσης
Πίνακας περιεχομένων +-
Περιεχόμενα
Πρόλογος
Ευχαριστίες
Συντομογραφίες
Κεφάλαιο 1
Το Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ
1. Εισαγωγή
2. Η ανάλυση των σχετικών με το Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ εννοιών
2.1. Οι έννοιες Διοίκηση και Δημόσια Διοίκηση
2.2. Οι έννοιες Μάνατζμεντ, Δημόσιο Μάνατζμεντ και Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ.
3. Η έννοια της Διοικητικής Μεταρρύθμισης
4. Οι στόχοι των Μεταρρυθμίσεων της Δημόσιας Διοίκησης
5. Οι λόγοι για τις Μεταρρυθμίσεις στη Δημόσια Διοίκηση
6. Η εμφάνιση του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ
7. Τα στοιχεία του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ
7.1. Η μείωση του κόστους, ο περιορισμός των προϋπολογισμών και η αναζήτηση μεγαλύτερης διαφάνειας στην κατανομή των πόρων
7.1.1. Οι μεταρρυθμίσεις στο Δημοσιονομικό Μάνατζμεντ
7.1.2. Η διασφάλιση της διαφάνειας και της λογοδοσίας
7.2. Η σύσταση οργανισμών παροχής υπηρεσιών
7.3. Η διάκριση μεταξύ χάραξης πολιτικής και επιχειρησιακής λειτουργίας του κράτους
7.4. Η αποκέντρωση της διαχειριστικής αρχής στο πλαίσιο δημόσιων φορέων (επίπεδες, οριζόντιες ιεραρχίες)
7.5. Η εισαγωγή μηχανισμών τύπου αγοράς και ημιαγοράς (MTMs)
7.6. Η εισαγωγή στη διαδικασία της Διοίκησης της Απόδοσης (Performance Management)
7.7. Οι αλλαγές στις πολιτικές διαχείρισης του προσωπικού
7.8. Αυξάνοντας την έμφαση στην ποιότητα των υπηρεσιών και στην «ανταπόκριση των πελατών»
8. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση
9. Οι στρατηγικές για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων της Δημόσιας Διοίκησης
10. Η αξιολόγηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων
11. Τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων του Νέου Δημόσιου Mάνατζμεντ
12. Συμπεράσματα
Κεφάλαιο 2
Ο Έλεγχος της Διοίκησης
1. Η αρχή του Κράτους Δικαίου, η Δημόσια Διοίκηση και ο έλεγχος της Δημόσιας Διοίκησης
2. Τι είναι έλεγχος;
2.1. Η ελεγκτική διαδικασία
2.2. Η αναγκαιότητα του ελέγχου της Δημόσιας Διοίκησης
3. Εσωτερικός έλεγχος – Χαρακτηριστικά και διαδικασία
3.1. Οι Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου
3.2. Η Μονάδα Λειτουργίας Εσωτερικού Ελέγχου στην Επιθεώρηση Εργασίας
3.3. Ο ενδιάμεσος έλεγχος – Ο Συνήγορος του Πολίτη
4. Οι συνεργαζόμενοι με την Επιθεώρηση Εργασίας ελεγκτικοί μηχανισμοί της δημόσιας διοίκησης
4.1. Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας
4.2. Η Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Γ.Δ. Σ.Δ.Ο.Ε.)
4.3. Η Διεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας
4.4. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
5. Συμπεράσματα
Κεφάλαιο 3
Μελέτη Περίπτωσης: Η Ανεξάρτητη Αρχή «Επιθεώρηση Εργασίας»
1. Η προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων μέσα από διεθνείς θεσμούς και δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης
1.1. Η προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων μέσα από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας
1.2. Η προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων μέσα από κοινές δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης
2. Αντίστοιχες Αρχές άλλων ευρωπαϊκών χωρών
2.1. Η Directorate General Control on Social Legislation στο Βέλγιο
2.2. Η Inspection du Travail-Labour Inspection στη Γαλλία
2.3. Η Bundesministerium für Arbeit und Soziales στη Γερμανία
2.4. Η Danish Working Environment Authority – DWEA στη Δανία
2.5. Η Autoridade para as Condições de Trabalho – ACT στην Πορτογαλίας
2.6. Σύγκριση υπηρεσιών «Επιθεώρησης Εργασίας» επιλεγμένων ευρωπαϊκών χωρών
3. Η ιστορική αναδρομή του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας στην Ελλάδα
4. Η σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας»
5. Η διάρθρωση της «Επιθεώρησης Εργασίας»
6. Τα καθήκοντα και η αποστολή του Επιθεωρητή Εργασίας
7. Οι αρμοδιότητες του Επιθεωρητή Εργασίας
7.1. Η δέσμια αρμοδιότητα
7.2. Η διακριτική ευχέρεια
8. Τα προσόντα του Επιθεωρητή Εργασίας
9. Η εκπαίδευση και η πιστοποίηση του προσωπικού
10. Η λειτουργία, το έργο, οι διαδικασίες και οι αρμοδιότητες της «Επιθεώρησης Εργασίας»
11. Η ελεγκτική διαδικασία στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας
11.1. Ο έλεγχος ως διαδικασία
11.2. Η διενέργεια του επιτόπιου ελέγχου με τη χρήση χειρόγραφου δελτίου ελέγχου
11.3. Η αποτύπωση του χειρόγραφου δελτίου ελέγχου στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας
11.4. Ο επιτόπιος έλεγχος με χρήση φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή
11.5. Οι γραπτές εξηγήσεις
12. Η επίλυση εργατικών διαφορών από την «Επιθεώρηση Εργασίας»
12.1. Η επίλυση των εργατικών διαφορών
13. Η έννοια των κυρώσεων
13.1. Οι κυρώσεις στην «Επιθεώρηση Εργασίας»
13.1.1. Οι διοικητικές κυρώσεις
13.1.2. Οι διοικητικές κυρώσεις στο πλαίσιο της διακριτικής ευχέρειας και η μέθοδος υπολογισμού του προστίμου
13.1.3. Οι διοικητικές κυρώσεις κατά δέσμια αρμοδιότητα του Επιθεωρητή
13.1.4. Η εισήγηση επιβολής ή μη επιβολής προστίμου
13.2. Οι ποινικές κυρώσεις
14. Η Πράξη Επιβολής Προστίμου
14.1. Ο τύπος και η αιτιολογία της Πράξης Επιβολής Προστίμου
14.2. Η γνωστοποίηση-κοινοποίηση της Πράξης Επιβολής Προστίμου
14.3. Η ισχύς της Πράξης Επιβολής Προστίμου: το τεκμήριο της νομιμότητας
14.4. Η εκτελεστότητα της Πράξης Επιβολής Προστίμου
14.5. Η δημιουργία της Πράξης Επιβολής Προστίμου στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας
15. Η διοικητική προσφυγή και η προσφυγή ουσίας ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου
16. Το μέτρο της προσωρινής διακοπής της λειτουργίας μιας επιχείρησης
17. Η συνεργασία της «Επιθεώρησης Εργασίας» με τη δικαιοσύνη
18. Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του Σ.ΕΠ.Ε.: Θεμέλιο για τη μετεξέλιξή του σε Ανεξάρτητη Αρχή
18.1. Το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ – «Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ»
18.1.1. Η Εφαρμογή του «Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ»
18.1.2. Η διαλειτουργικότητα του «Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ»
18.1.3. Οι εσωτερικοί και οι εξωτερικοί χρήστες του «Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ».
18.1.4. Το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ
18.1.5. Οι δηλώσεις του «ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ»
Α. Ψηφιακές Δηλώσεις στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ
Β. Οργάνωση και Καταγραφή Χρόνου Εργασίας: Υποχρεώσεις Εργοδοτών και Δικαιώματα Εργαζομένων»
18.1.6. Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας
18.2. Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας
18.2.1. Η δημιουργία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας
18.2.2. Τα υποσυστήματα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας
18.2.3. Η αρχιτεκτονική του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας
18.2.4. Οι εσωτερικοί και οι εξωτερικοί χρήστες του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας
18.3. Το Σύστημα Ελέγχου Οδικών Μεταφορών
18.4. Το Σύστημα Πληροφόρησης για την Εσωτερική Αγορά
19. Οι εναλλακτικοί τρόποι που υιοθετήθηκαν από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας για την αντιμετώπιση προβλημάτων και τη διαχείριση κρίσεων
20. Συμπεράσματα
Κεφάλαιο 4
Ποσοτική και Ποιοτική Έρευνα
1. Εισαγωγή
2. Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας
2.1. Ο σκοπός της ποιοτικής έρευνας
2.2. Ο πληθυσμός που συμμετείχε στην ποιοτική έρευνα
2.3. Το υλικό της ποιοτικής μελέτης
2.4. Η μεθοδολογία της ποιοτικής ανάλυσης
3. Τα αποτελέσματα ποιοτικής έρευνας
3.1. Οι λόγοι που επέβαλαν στο Σ.ΕΠ.Ε. την υιοθέτηση και τη χρήση των πληροφοριακών συστημάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
3.2. Οι αλλαγές που επέφερε στη λειτουργία του Σ.ΕΠ.Ε. η εφαρμογή του «Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ» και του «Ο.Π.Σ.–Σ.ΕΠ.Ε.»
3.3. Η επίτευξη ή μη των στόχων εφαρμογής της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης – Η αποτελεσματικότητα παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες
3.4. Η αποτελεσματικότητα και η ποιότητα των ελέγχων
3.5. Οι επιπτώσεις της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στη διαφάνεια του Σ.ΕΠ.Ε
3.6. Το Σ.ΕΠ.Ε. και η διαφθορά
3.7. Η συνεισφορά της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση των πολιτικών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
3.8. Η χρονική καθυστέρηση από την έκδοση μιας διάταξης έως και την υποστήριξή της από το ηλεκτρονικό σύστημα και οι επιπτώσεις στους εργαζόμενους του Σ.ΕΠ.Ε
3.9. Οι λόγοι για τους οποίους βασικοί πυλώνες του «Ο.Π.Σ.-Σ.ΕΠ.Ε.» δεν λειτουργούν πλήρως
3.10. Οι επιπτώσεις του Ο.Π.Σ-Σ.ΕΠ.Ε. στην ομοιογένεια των υπηρεσιών του Σ.ΕΠ.Ε.
3.11. Η συμβολή της εφαρμογής του «Ο.Π.Σ.-Σ.ΕΠ.Ε.» στη μείωση του κόστους λειτουργίας των υπηρεσιών του Σ.ΕΠ.Ε
3.12. Η σχέση μεταξύ σχεδίασης από την κορυφή και υλοποίησης από τη βάση της εφαρμογής της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και η σχετική εκπαίδευση των υπαλλήλων
3.13. Οι επιπτώσεις της εφαρμογής των πληροφοριακών συστημάτων στην ποιότητα εργασίας των υπαλλήλων του Σ.ΕΠ.Ε
3.14. Οι απόψεις σχετικά με το μέλλον της Ανεξάρτητης Αρχής
3.15. Η συμβολή της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» στην αντιμετώπιση των φαινομένων βίας και παρενόχλησης στην εργασία, καθώς και των φαινομένων trafficking
4. Τα συμπεράσματα της ποιοτικής έρευνας
5. Η μεθοδολογία της ποσοτικής έρευνας
6. Τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας
6.1. Το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ
6.2. Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Σ.ΕΠ.Ε
6.3. Το υποσύστημα «ΠΑΠΥΡΟΣ»
6.4. Το Σύστημα Ελέγχου Oδικών Μεταφορών («Σ.Ε.Ο.Μ.»)
6.5. Το Σύστημα Πληροφόρησης για την Εσωτερική Αγορά – «ΙΜΙ»
6.6. Η Ψηφιακή Υπογραφή
6.7. Γενικές Ερωτήσεις
7. Συγκρίσεις των απόψεων των υπαλλήλων
8. Συμπεράσματα
8.1. Το Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ»
8.2. Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Σ.ΕΠ.Ε
8.3. Το υποσύστημα «ΠΑΠΥΡΟΣ»
8.4. Το Σύστημα Ελέγχου Οδικών Μεταφορών
8.5. Το Σύστημα Πληροφόρησης για την Εσωτερική Αγορά «ΙΜΙ»
8.6. Γενικές Ερωτήσεις
8.7 Γενικό Συμπέρασμα
Κεφάλαιο 5
SWOT Ανάλυση
1. Η ανάλυση πλεονεκτημάτων-αδυναμιών-ευκαιριών και απειλών (ανάλυση SWOT) και βελτιωτικές προτάσεις
1α. Η υποστελέχωση των Υπηρεσιών
1β. Η έλλειψη σεμιναρίων εστιασμένων στον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, στην εργατική νομοθεσία, στον Κώδικα Ηθικής και Επαγγελματικής Συμπεριφοράς, καθώς επίσης και στη διενέργεια εργατικών διαφορών και τη διαχείριση κρίσεων
1γ. Η πολυνομία, η έλλειψη κωδικοποίησης της εργατικής νομοθεσίας, το πλήθος νομικών κειμένων και ο βαθμός συμπλήρωσης τους με εφαρμόστηκες διατάξεις
1δ. Η χρονική καθυστέρηση από την έκδοση μιας διάταξης έως και την υποστήριξή της από το ηλεκτρονικό σύστημα
1ε. Η έλλειψη νομικής θωράκισης των Επιθεωρητών
1στ. Η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των υπηρεσιών του Σ.ΕΠ.Ε
1ζ. Η έλλειψη δυνατότητας ελέγχου της τηλεργασίας
1η. Το προοδευτικό πρόγραμμα αντιμετώπισης ψυχοκοινωνικών ζητημάτων
Σύνοψη – Τελικά Συμπεράσματα
Βιβλιογραφία
I. Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
II. Ξενόγλωσση βιβλιογραφία
III. Νομοθετικό Υλικό και Λοιπές Πράξεις
IV. Νομολογία
V. Διαδικτυακές Πηγές
Ευρετήριο όρων
Τύπος περιεχομένου
Κατηγορίες
Sakkoulas-Online.gr